Tuesday, April 28, 2009

Masa dan Keberkatan....

Ever notice how one person who is so busy but can still manage do so many things in a day, and the other person who is not so busy but when look back only manage to do lesser things in a day?

Today as of many other days before this, I would read Prof Kamil blog, reading thru what he can accomplished in his daily life. I was wondering, how did he manage to do so many good things in a day. And compare to me as an ordinary working executive, what did I manage to do today beside my daily work? Just work!

And furthermore tak cukup waktu kerja utk siapkan kerja sepatutnya sehingga tidak sempat menghadiri ceramah agama yang diadakan hari ini. Saya ingin menghadirinya, tapi dengan kesibukan kerja, saya terlupa. Kenapa saya tidak terpilih untuk berada dalam majlis ilmu yang penuh rahmat dan berkat itu?

Ianya berkaitan dengan keberkatan. Prof Kamil adalah satu contoh dimana hidupnya penuh dengan keberkatan. Bila hidup diberkati, masa kita diberkati, dengan tanpa disedari kita akan banyak ruang waktu untuk berbuat kebaikan.Pintu-pintu rahmat terbuka untu kita kutip, ada ruang waktu untuk berbuat kebaikan atau menghadiri majlis-majlis ibadah. Tapi ini tidak berlaku pada saya hari ini, dapat hidayah kerana memang saya ingin hadir, tapi Allah takdirkan saya lupa....

Sebagai orang Islam, kita perlu mencapai tahap kehidupan yang berkat ini. I need to look back or muhasabah diri untuk memperbaiki my way of life baik dalam ibadah, rumahtangga, kerjaya dan juga hidup bermasyarakat. InsyaAllah, perlu berusaha, berdoa dan bertawaqal...

No comments:

Post a Comment